فیس بوک توییتر اینستاگرام
    چهارشنبه 2 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)»تحلیل خط مشی افزایش جمعیت در ایران
    photo_2017-12-28_23-29-50

    تحلیل خط مشی افزایش جمعیت در ایران

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 2 بهمن 1396 مقالات و تحلیل خط مشی پژوهی (نویسندگان مهمان)

     تحلیل خط مشی افزایش جمعیت در ایران

     

    مریم نورالهی

     دانشجوی دکتری مدیریت سازمان های دولتی دانشگاه تهران

     جهت مشاهده متن کامل کلیک نمائید

    تحولات جمعیت ایران در طول چند دهه ی گذشته، به ویژه در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی چشمگیر بوده است حجم جمعیّت از حدود 19 میلیون نفر در سال 1335 به 75 میلیتون نفر در سرشماری 1390 و 79 میلیون و 9٢۶ هزار و ٢70 نفر در سال 1395 رسیده است .  از انجاییکه مهمترین متغیری که در سیاستگذاری به عنوان مبنای محاسبات در نظر گرفته میشود جمعیت است و عامل قدرت جامعه منوط به آن می باشد ،سیاستگذاران در مطالعات خود به روابط متقابل متغیرهای تاثیرگذار در تحول اقتصادی و اجتماعی می پردازند . واقعیت آن است که بر اساس مطالعات انجام شده و نیز اطلاعات حاصل از سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390، میزان باروری کل در کشور به کمتر از 2.1 فرزند به ازای هر زن (حد جایگزینی) کاهش یافته است و در صورت تداوم روند فعلی باروری، رشد جمعیت کشور در حدود سال‌های20 – 1415 به صفر خواهد رسید و رشد جمعیت منفی شده و ساختار جمعیت در 20 سال آینده به سمت سالخوردگی خواهد رفت.

    سیاست جمعیتی باید فراتر از کاهش و افزایش موالید باشد و همه ی رفتارهای اجتماعی و انسانی موثر بر متغیرهای جمعیتی را در بر گیرد این سیاستها بنیان و پایه های اساسی سیاستگذاری موفق در سایر حوزه ها هستند و تبعات منفی شکست آنها به حوزه های سیاستی دیگر سرایت خواهد کرد . سیاستهای جمعیتی باید با توجه به تحولات و ساختار جمعیتی موجود طراحی و همواره مورد ارزیابی و تجدید نظر قرار گیرند عدم شناخت درست تحولات جمعیتی و نگرش تک بعدی به این تحولات موجب ارائه طرحها و برنامه های جمعیتی بصورت ناقص و یا شتابزده میشود که در صورت اجرا نه تنها مفید و موثر نخواهند بود بلکه گاه به فجایعی غیر قابل جبران منتهی میشود . در سال های اخیر سیاست های مختلفی در راستای افزایش جمعیت کشور تدوین شده است که می توان به سیاست های جمعیتی مقام معظم رهبری و قانون جامع جمعیت و تعالی خانواده  اشاره نمود . با توجه به اهمیت تعریف مسئله و صورت بندی آن و ارائه راه حل ها، در این نوشتار تلاش شده است ضمن بررسی این مسئله به بررسی و تحلیل پیشنهادهای قانونی برای حل این مسئله بپردازد .

    مفهوم صورت بندی مسئله

    مسئله برای تحلیل گران به معنای وجود مجموعه ای نامطلوب از شرایط است که از طریق ابزارهای خصوصی یا از طریق دولت می بایست برطرف گردد. بنابراین تحلیل گران می بایست اغلب از طریق گردآوری وقایع داده های مرتبط به توصیف شرایط بپردازند . در پیش بنی نتایج ادامه وضع موجود مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.

    بدون نظری در مورد چرایی و چگونگی مسئله ، اندیشیدن پیرامون راه حل های آن دشوار می باشد . این نوع تشخیص مسئله مشابه آن چیزی است که یک پزشک در مواجهه با بیمار انجام می دهد . (کرفت و فورلانگ ،2004) صورت بندی مسئله می تواند به ما در آشکارسازی فرضیات پنهان ،تشخیص علت ها ، باز نمایی اهداف ممکن ، ترکیب نظرات متضاد و طرح انتخاب های سیاستی جدید کمک کند .

     تحلیل صورت بندی مسئله کاهش جمعیت در کشور

    صورت بندی این مسئله را از سه نگاه می توان تحلیل نمود . از نگاه  دموکرات ها  ، نهادهای قانون گذار فرهنگی و  کارشناسان

    مسئله از نگاه دموکرات ها : مطابق آنچه در مقدمه طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده آمده است مسئله اصلی در رابطه با کاهش میزان باروری کل در کشور می باشد . در این رابطه مطرح شده است در صورت تداوم روند فعلی باروری، که کمتر از 2.1 فرزند می باشد، رشد جمعیت کشور در حدود سال‌های20 – 1415 به صفر خواهد رسید و رشد جمعیت منفی و ساختار جمعیت در 20 سال آینده به سمت سالخوردگی خواهد رفت.

    مسئله از نگاه قانون گذاران فرهنگی : نهادهای فرهنگی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول سال های گذشته به روش های مختلف به طرح مسئله کاهش جمعیت و خطرات ناشی از این موضوع پرداخته اند . از جمله مهم ترین اقدامات در این حوزه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مدیریت جمعیت مورخ 2/3/1391 می باشد .در این مصوبه به ارائه راهبردها و اقدامات ملی مربوط به جلوگیری از کاهش نرخ باروری و ارتقای آن متناسب با آموزه‌های اسلامی و اقتضائات راهبردی کشور پرداخته شده است .

    مسئله از نگاه کارشناسان :

    بر اساس دیدگاه متخصصان و کارشناسان حوزه جمعیت می توان اصلی ترین مسائل را در حوزه جمعیت به شرح زیر معرفی نمود :

    • کاهش متوسط رشد سالانه جمعیت : همانطور که در نمودار 1 امده است ، رشد جمعیت در سال 95 حدود 1 می باشد که کاهش چشم گیری را نشان می دهد .

    نمودار 1 رشد سالانه جمعیت بین سال های 60 – 95

    منبع : مرکز آمار ایران

    • بسته شدن پنجره جمعیتی : بنا بر دیدگاه متخصصین ، ایران از سال 1385 وارد فاز پنجره جمعیتی شده است که این پنجره حدود 4 دهه باز می‌ماند و حدودا در سال 1425 بسته می‌شود و باز بودن این پنجره برای اقتصاد و توسعه کشورمان یک فرصت طلایی است .
    • پدیده سالمندی جمعیت : کارشناسان معتقدند پدیده سالمندی جمعیت یک پدیده پرآسیب و نگران کننده اجتماعی است. در ایران اگرچه مشکل سالمندی هنوز بصورت حاد خود را نمایان نکرده است و به دلیل ساختار جمعیتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اما در سالهای آینده ابعاد این مشکل افزایش خواهد یافت و شاید بتوان آن را سونامی آینده جمعیتی ایران دانست. جمعیت سالخورده کشور طی ۳۰ سال(۸۵-۱۳۵۵) تقریبا 2/9 برابر شده است. این مقیاس در مناطق شهری کشور چهار برابر است. آمار سرشماری سال ۱۳۸۵ میزان افراد بالای ۶۰ سال ایران را 5/2 % نشان داده است و بر اساس آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ حدود ۱۰ درصد از جمعیت را سالمندان بالای ۶۰ سال تشکیل داده اند. ( مرکز مطالعات راهبردی جمعیت)

    با توجه به نگاه های مطرح شده این نتیجه حاصل می شود که مسئله کاهش جمعیت ، مسئله بحرانی در سال های آینده می باشد ،اما با توجه به اینکه در صورت بندی مسئله عوامل بوجود آمدن مسئله نیز مهم می باشد بایدعنوان نمود که این عوامل بطور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است و تنها به وجود مسئله پرداخته شده است .

    راه حل های پیشنهادی برای حل مسئله :

    در طرح جامع جمعیت و تحول خانواده مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی مواردی جهت حل این مسئله ارائه شده است که برخی از مهم ترین آنها به شرح زیر آمده است که البته قابلیت اجرایی بودن آنها مورد بحث می باشد :

    • اختصاص سبد تغذیه رایگان ماهانه به صورت بن کالا
    • افزایش مدت مرخصی استعلاجی زایمان به 9 ماه و مرخصی بدون حقوق به 21 ماه
    • اختصاص مرخصی استحقاقی 2 هفته‌ای تولد فرزند به پدر
    • منع قانونی روش های سقط جنین
    • اجرای کامل طرح آتیه فرزندان با مبنا قرار گرفتن ارزش ریالی سال 1389 به عنوان سال پایه
    • پرداخت هدیه تولد فرزند به مادر به صورت سکه بهار آزادی
    • افزایش سنوات تحصیلی دانشجویان مادر به ازای هر فرزند تا 4 نیم‌سال
    • تخصیص هر ساله حداقل 15 درصد از اعتبارات پژوهشی مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی خود را به پژوهش‌های مرتبط با خانواده و جمعیت
    • موظف بودن وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تخصیص بخشی از اعتبارات خود را برای ساخت خوابگاه‌های مذکور به نحوی نیازهای دانشگاه های دولتی در اجرای این ماده را ظرف 5 سال تامین نماید.
    • مکلف بودن دولت جهت قراردادن وسایل لازم و ضروری معیشت مزدوجین در آغاز زندگی معادل حداقل 50 درصد هزینه آن
    • اولویت استخدام به ترتیب با مردان دارای فرزند و سپس مردان متاهل فاقد فرزند و سپس زنان دارای فرزند در کلیه بخش‌های دولتی و غیر دولتی

     

    تحلیل روش های پیشنهادی :

    هر چند برخی از پیشنهادهای این طرح نشان از ایجاد فرهنگ مناسب خانواده در جامعه می باشد و به اهمیت ویژه ای به نقش اموزش و رسانه ها دارد اما اشکالاتی نیز دیده می شود از جمله :

    • داشتن بار مالی بسیاری از پیشنهادها همچون ارائه تسهیلات قرض الحسنه بلندمدت برای تولد فرزندان بیشتر، ارائه مشوقهای مالی همچون دادن هدیه به مزدوجین، تخفیفهای مالیاتی و ارائه تسهیلات بیش از اندازه برای بانوان شاغل و… بسیار پرهزینه می باشد و  قابلیت اجرایی این طرح را کاهش داده است .
    • تاکید نهادها بر افزایش جمعیت بدون توجه به محدودیت های منابع طبیعی و بحران های زیست محیطی بدیهی است که دستیابی به اهداف کلان بدون ارائه برنامه اقدام برای جمعیتت و محیط زیست، و برقراری تعادل بین منابع  و مصارف و همچنین محدودیت و ظرفیت محیط زیست کشور و همکاری نهادهای مختلتف سیاستگذاری، قانونی، و اجرایی امکانپذیر نخواهد بود، لذا باید توجه همه ارکان کشور معطوف به این موضوع شود که بدون پایداری محیط زیست، دستیابی به اهداف توسعه پایدار بطور عام و سیاستهای جمعیت به طور خاص میسر نخواهد بود. (گزارش تشخیص مصلخت نظام )
    • ایجاد چالشهای شغلی برای زنان: به دلیل پیش بینی انواع حمایتهای مرخصی برای بانوان شاغل، میتواند اشتغال زنان را با چالش روبرو سازد. در تحقیقی که از سوی سازمان تامین اجتماعی در سال91 در خصوص اخراج زنان پس از بازگشت از مرخصی زایمان انجام شده نشان می دهد طی مدت18 ماه از میان 145 هزار زنی که از مرخصی شش ماهه استفاده نموده اند پس از بازگشت به کار 47 هزار نفر آنان از سوی کارفرمایان اخراج شده اند . به همین دلیل پیش بینی می شود با افزایش 9 ماه مرخصی زایمان این ریزش زنان در محیط های کاری بصورت تصاعدی بالا برود .
    • عدم توجه به الگوهای زندگی شهری و روستایی در ارائه آموزش ها و نحوه حمایت ها
    • عدم توجه به پدیده مهاجرت از جمله مهاجرت های روستایی به شهرها
    • عدم توجه به افزایش خانوارهای زن سرپرست در طرح ها : تعداد و سهم خانوارهای زن سرپرست در ایران رو به فزونی می باشد .  همانطور که در نمودار 2 ماحظه میشود، بین سالهای 1345 و 1390 ، سهم خانوارهای زن سرپرست از 5 / ۶ به 1 / 1٢ درصد خانوارهای کل کشور افزایش یافته است؛ بطوری که در حال حاضر بیش از 5 / ٢ میلیون خانوار در کشور توسط زنان سرپرستی میشوند.

    • عدم وجود ضمانت اجرایی طرح ها : احکام این قانون در بسیاری از موارد فاقد ضمانت اجرایی لازم است و هیچ نهادی بطور مشخص مسئول پایش این طرح نمی باشد .
    • آنچه درحال حاضر سبب کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری کل شده تمایل کمتر جوانان به فرزندآوری است، نه فراگیر بودن عمل‌های جراحی عقیم‌سازی.
    • امروزه جوانان به دلایل متعدد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تمایل کمتری برای ازدواج، فرزندآوری و تعدد فرزندان نشان می‌دهند و مشکل کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور بیشتر امری فرهنگی و منبعث از تحولات نگرشی به موضوع فرزندآوری و ارزشمندی آن است .

    منابع

    • عباسی شوازی، محمدجلال و رسول صادقی (1393) . “وضعیت جمعیتی و اجتماعی , اقتصادی جوانان در ایران ، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و دانشگاه تهران
    • قلی پور ، رحمت الله و رستگار ، حامد (1396) .تحلیل سیاست جریمه مشمولین عایب در ایران با استفاده از الگوی دان ، فصلنامه علمی پژوهشی سیاستگذاری عمومی دوره 3 ش 3 ، پاییز 96
    • کمالی ، یحیی(1394). تبیین روش شناسی تحلیل ذی نفعان و کاربرد آن در خط مشی گذاری عمومی ، فصلنامه فرایند مدریت توسعه ، دوره 28 ،شماره 4
    • گزارش تحلیل سیاست مرکز پژوهش های مجلس
    • جزییات طرح در جلسنه علنی مجلس
    • نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور در سال های مختلف، تهر ان مرکز آمار ایران 1391
    • رصد سیاست های کلی جمعیت از نگاه آمار،1393، تهران
    • عباسی شوازی، محمدجلال (1396)، “تحولات وضعیت جمعیت در جمهوری اسلامی ایران” ، موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور
    • خبرگزاری افکار نیوز
    • Dunn, William (2012), “Public Policy Analysis: An introduction”, Prentice-Hall
    • Dye, Thomas R. (2008), “Understanding Public Policy”, Pearson http://www.worldbank.org
    • Denzin, Norman   &   Lincoln,      (1994).   “Introduction:     Entering  the  field  of  qualitative  research”.  In  Denzin,  Norman  &   Linaoln,  Yvonna.  Handbook  of  Qualitative  Research.  Thousand  Qaks:  Sage, p.6.
    • Kraft, Michael E. and Furlong, Scott R. (2004), “Public Policy: Politics, Analysis, and Alternative”
    • Vesely,A (2007) problem delimitation in public policy analysis. Central European journal of public policy .No 1 .pp.80-100
    • Wildavsky, Aaron )1979(Speaking Truth to Power. Boston: Little, Brown and
    • Co Published in Britain as the Art and Craft of Policy Analysis, London: Macmillan 198

     

     

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلی“کاهش صداقت و حقیقت”
    مقاله بعدی خرددانشگاهی وآینده جامعه ایران
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی ، تامین فالی فناوی و نوآوری

    پست های مرتبط

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    وزارت بحران؟!

    حاکمیت و انقلاب فناورانه

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    • ماجرای بزرگترین سقوط بانکی آمریکا پس از بحران مالی ۲۰۰۸ چیست؟
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.