فیس بوک توییتر اینستاگرام
    چهارشنبه 2 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری»خط مشی گذاری رفتاری»ارزیابی فرایند
    process-evaluation

    ارزیابی فرایند

    0
    توسط علیرضا نفیسی بر 5 تیر 1397 خط مشی گذاری رفتاری

     علیرضا نفیسی، محسن اشعاری، سعید طهماسبی

    پیش از این در مورد شاخص‌های فرایندی و نتیجه‌ای و چیستی و چرایی ارزیابی فرایند و تأثیرات بحث کردیم. اکنون می‌خواهیم به‌طور فنی‌تری به چگونگی این دو نوع ارزیابی بپردازیم.

    ارزیابی فرایند معمولاً برای بدست آوردن تجربیات افراد، حوزه‌ها یا نهادهای مختلف متأثر از سیاست طراحی می‌شوند. این ارزیابی به ما کمک کند که اطلاعات قوی‌تری درباره نحوه پیاده‌سازی سیاست و توضیحاتی برای چرایی تأثیرات مشاهده شده بدست آوریم. ماهیت ارزیابی فرایند، عمدتاً (نه مطلقاً) کیفی، تفسیری و ذهنی[1] است و ممکن است از منابع مختلف، نتایج ناسازگار بدست آید؛ این ناسازگاری، نه لزوماً ناشی از اشکالات تحقیق، بلکه ممکن است به خاطر تفاوت دیدگاه‌های افراد باشد. لذا هر چقدر این نتایج ارزیابی فرایند به‌صورت غنی‌تری توصیف و توضیح داده شود، بهتر قابل فهم خواهد بود. از اینجا معلوم می‌شود که ارزیابی فرایند، به شاخص‌های فرایندی کمّی که معمولاً در سند سیاستی آورده شده، محدود نمی‌شود.

    در ارزیابی فرایند به دنبال پاسخ به پرسش‌هایی مانند موارد زیر هستیم:

    • سیاست چگونه اجرا شد؟
    • سیاست در چه بافت و زمینه‌ای اجرا شد؟
    • مشارکت‌کنندگان و دست‌اندرکاران، احساس کردند که چه کاری در اجرای سیاستِ اجرا شده، کارآمد بوده، چرا و چگونه؟
    • آنان احساس کردند چه چیزی در اجرای سیاست چندان خوب انجام نشده است و چرا؟
    • بنابراین چه چیزهایی ممکن است به‌منزله تسهیل‌کننده و مانع تأثیرات خواسته‌شده عمل کرده باشند؟ چگونه می‌توان موانع را برطرف کرد و تسهیل‌کننده‌ها را به کنترل درآورد؟
    • کدام جنبه‌های ویژه سیاست به نظر می‌رسد که به نتیجه مشاهده‌شده منجر شده‌اند (ارزیابی فرایند همراه با یک ارزیابی تأثیر)؟
    • آیا این سیاست «در میان مردم عادی»، در آن مسیری که برنامه‌ریزی شده بود، اجرا شد؟ (این می‌تواند عبارت باشد از مشاهده «پذیرفتن» یک خدمت یا سیاست، یا «اجابت» آن، درجایی که سیاست، شامل مقررات یا قانون‌گذاری است).
    • سیاست چقدر در همه جا به‌طور یکسان اجرا شد؟
    • آیا دریافت‌کنندگان و دست‌اندرکاران، مداخله را فهم کردند؟
    • تجربه دریافت‌کنندگان و دست‌اندرکارانی که مداخله را دریافت یا اجرا کردند، چه بود؟ از کدام جنبه‌ها بیشتر قدردانی شد یا کدام‌یک از آن‌ها بیشتر مشکل‌آفرینی کردند؟ آیا این وضع، برای گروه‌ها یا مردم مختلف، متفاوت بوده است؟
    • ماهیت تعاملات میان دست‌اندرکاران و دریافت‌کنندگان در طول اجرا چگونه بوده است؟
    • چه کسانی درگیر نشدند یا از قلم افتادند و چرا؟
    • استراتژی‌های مدیریت ریسک در پیش‌بینی و کاهش دادن ریسک‌ها، چقدر کارآمد بوده است؟
    • آیا سیاست، در زمان اجرا انتظارات مربوط به بودجه را برآورده کرده است، یا مسائل پیش‌بینی‌ناپذیر و هزینه‌های پنهانی، موجود بوده است؟
    • چگونه می‌توان سیاست را پالایش کرد یا بهبود بخشید؟

    مصاحبه‌های عمیق تک‌نفره و گروهی، مرورهای جمعی، اقدام‌پژوهی (action research) و مطالعه موردی (case study) از روش‌های جمع‌آوری داده‌های کیفی هستند که معمولاً برای ارزیابی فرایند به‌کار می‌آیند. در این روش‌ها، از کسانی که مجری سیاست بوده یا از نزدیک آن را تجربه کرده‌اند، مصاحبه (شفاهی یا کتبی) می‌شود و شرح ماوقع و تجربیات آنها ثبت می‌شود. در ادامه، مروری بر روش‌های ارزیابی فرایند خواهیم داشت:

    نمونه‌ای از یک ارزیابی فرایند
    ارائه اطلاعات تغذیه‌ای در منوهای رستوران‌ها خصوصاً اطلاعاتی درباره کالری غذاها، مسئله‌ای است که در چند سال اخیر بخشی از اقدامات دولت انگلیس به منظور جلوگیری از گسترش بیماری‌هایی مثل چاقی را به خود اختصاص می‌دهد. در سال 2008، آژانس استاندارد غذایی[2] (FSA) انگلیس اقدامی در این زمینه آغاز کرد که در اولین گام آن (مرحله آزمایشی) به ارائه اطلاعات درباره کالری غذاها در رستوران‌ها به صورت داوطلبانه، پرداخت تا مشتریانی که به این رستوران‌ها سر می‌زنند، این اطلاعات در اختیارشان قرار گیرد.

    ارزیابی این برنامه با هدف تشریح دلالت‌های تجربی برای 20 کسب‌وکاری که در مرحله آزمایشی حضور داشتند، انجام شد تا به این کسب‌وکارها در تدوین و اجرای برنامه بعدی، فهم رفتار مشتریان و هم‌چنین اینکه چه روش‌هایی مؤثر است و کجاها بایستی بهبود داده شود، مشورت دهند. برای این منظور رویکرد ارزیابی فرآیندی، اتخاذ شد.

    تحقیقات بازار

    در این راستا، 39 مورد مصاحبه (20 نفر از مدیران عامل کسب‌وکارهای حوزه غذا و 19 نفر مدیران رستوران‌ها) به صورت تلفنی و مصاحبه حضوری انجام گرفت و از آن‌ها در خصوص موارد زیر سؤال شد:

    • چرا کسب‌وکار مورد مصاحبه، در این برنامه مشارکت کرده است؟
    • کسب‌وکار مورد مصاحبه، چگونه برنامه‌ آژانس FSA را اجرا می‌کند؟
    • کسب‌وکار مورد مصاحبه، چه تصمیماتی برای نمایش اطلاعات کالری غذاها در کسب‌وکارش گرفته است و با چه مسائل دیگری در حین اجرای برنامه مواجه شده است؟

    تحقیق درباره مشتریان

    برای این منظور 289 مورد مصاحبه در سرتاسر کشور و در رستوران‌ها ترتیب داده شد که 143 مورد مصاحبه مشاهده‌ای[3] انجام شد به این صورت که در رستوران‌ها در حین انتخاب غذا از مشتریان درباره اینکه چگونه غذای خود را انتخاب می‌کنند، سؤال می‌شد؛ هم‌چنین 146 مورد مصاحبه بعد از انتخاب غذا توسط مشتریان انجام شد که افراد در این دو نوع مصاحبه در خصوص اینکه تا چه میزان از کالری غذاهای موردنظر خود اطلاع دارند و آیا از اطلاعات کالری غذاها که در آن رستوران‌ها نصب شده بود، استفاده کردند و مورد توجهشان قرار گرفت یا نه، سؤال شد.

    8 مورد هم مصاحبه گروهی با حضور مشتریان رستوران‌ها در 4 رستوران مختلف برگزار شد و در این مصاحبه‌ها به تفصیل در خصوص عادات غذایی و استفاده از اطلاعات کالری غذاها به بحث می‌نشستند.

    یافته‌های اصلی ارزیابی اما به این صورت بود:

    – کسب‌وکارهایی که در مرحله آزمایشی مشارکت داشتند، عموماً نظر مثبتی درباره حضور در این برنامه داشتند و اعلام کردند حضور آنها در برنامه باعث شده تا بر برخی مشکلاتی که در این زمینه داشتند غلبه کنند. البته نگرانی‌هایی هم در زمینه همکاری با کسب‌وکارها و اجرای برنامه‌ها از سوی آن‌ها بود (مانند ضعف در تجهیزات IT این کسب‌وکارها).

    – استفاده از اطلاعات کالری در مجموع، کم است، اما مشتریان در مواردی (خصوصاً آنهایی که به دنبال تعادل در وعده‌های غذایی خود هستند) از این اطلاعات استفاده می‌کردند.

    – تمایل مشتریان به استفاده از این اطلاعات به سه عامل وابسته است: در معرض دید بودن (نمایش دادن اطلاعات کالری باید به صورتی برجسته باشد که توجه را به خود جلب کند)، فهم کردن (اطلاعات اضافی مثل مرجع کسب اطلاعات، باعث شود که مشتری درک بهتر و دقیق‌تری از اطلاعات کالری پیدا کند) و تعامل با مصرف‌کننده (استفاده از پیام‌های مثبت در هنگام نمایش اطلاعات، به تعامل بهتر و ارتباط بهتر مشتری با موضوع کمک می‌نماید).

    این یافته‌ها در سال‌های بعد به FSA در تدوین برنامه‌های بعدی مرتبط با این مسئله کمک شایانی نمود.[4]

    پرسش‌هایی برای بحث:

    آیا ارزیابی صورت گرفته در این نمونه، قابل انحصار در تعدادی شاخص کمّی هست؟ چه تمایزی میان ارزیابی فرایند و شاخص‌های فرایندی می‌بینید؟

     

    لطفا  دیدگاه ها، نقدها و تجربیات خود را با درمیان بگذارید.


    [1] Subjective

    [2] the Food Standards Agency

    [3] observational interviews

    [4] جزئیات بیشتر درباره این نمونه موردی را می‌توانید با مراجعه به سند ارزیابی برنامه به این آدرس رجوع کنید: https://goo.gl/K29qZo

    این نمونه موردی برگرفته از سند زیر است:

    HM Threasury. (2011). The Magenta Book Guidance for evaluation. London: HM Threasury, p. 88.

     

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیایران در افکار عمومی جهان عرب-براساس گزارش شاخص‌های عربی ۲۰۱۸
    مقاله بعدی معرفی اساتیدمدیریت دولتی-دکترشمس السادات زاهدی(Prf shams al-sadat zahedi)
    علیرضا نفیسی

    پست های مرتبط

    رهبری خود

    مدیریت تغییر

    قدرت و سیاست

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    • ماجرای بزرگترین سقوط بانکی آمریکا پس از بحران مالی ۲۰۰۸ چیست؟
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.