فیس بوک توییتر اینستاگرام
    پنج‌شنبه 10 فروردین
    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    • اخبار
    • نظریه ها
      • مفاهیم و نظریه های خط مشی گذاری
        • تعاریف و مفاهیم خط مشی گذاری
        • مدل های خط مشی گذاری
        • نظریه های فرآیند خط مشی عمومی
        • خط مشی گذاری رفتاری
        • مسأله یابی، دستورگذاری و مشروعیت یافتن خط‌ مشی عمومی
        • گروه‌های ذی‌نفوذ و بازیگران خط‌مشی عمومی
        • اجرای خط‌مشی عمومی و ابزارهای آن
        • ارزیابی، یادگیری و تغییر خط‌مشی عمومی
        • درآمدی بر نظریه خط مشی گذاری عمومی (اسمیت)
      • مفاهیم و نظریه های مدیریت دولتی
        • نهضت های مدیریتی در بخش دولتی
        • چالش های مدیریت دولتی در ایران
        • مدیریت دولتی نوین
        • بوروکراسی و توسعه در ایران
        • مقدمه ای بر فلسفه نظریه های مدیریت دولتی
    • قوانین
    • گزارش سیاستی
      1. خط مشی علم و فناوری
      2. خط مشی گذاری فرهنگی
      3. نظام اداری و استخدامی
      4. گزارش های شفافیت و مبارزه با فساد
      5. بحران: بودجه ریزی
      6. بحران : محیط زیست
      7. بحران: آب
      8. بحران: بانکداری و مالی
      9. بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌
      10. گزارش های موضوعی متفرقه
      ویژه
      4 دی 1397

      متن کامل لایحه بودجه ۹۸

      اخیر
      3 مرداد 1401

      گزارش تحول صنعت خودرو

      31 تیر 1401

      سامانه جمع‌نویسی برای ارتقای خط‌مشی‌های اداری کشور

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

    • اقتصادی
      1. شاخص ها و گزارش های اقتصادی ایرانی
      2. شاخص های جهانی
      3. مفاهیم و تئوری های اقتصادی به زبان ساده
      ویژه
      22 اسفند 1398

      صندوق بین المللی پول چطور به کشورهای درگیر ویروس کرونا کمک مالی ارایه می نماید؟

      اخیر
      1 مرداد 1401

      مروری بر وضعیت متغیرها  و شاخصهای اقتصادی 💠تیرماه ۱۴۰۱

      14 خرداد 1401

      گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در سال 1400

      6 اردیبهشت 1401

      گزارش تحول صنعت، معدن و تجارت

    • مقالات
      1. مقالات انگلیسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      2. مقالات فارسی خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      3. مقالات و سخنان اساتید
      ویژه
      10 فروردین 1399

      کرونا و رویکردهای رفتاری دولت‌ها در سیاست‌گذاری

      اخیر
      9 بهمن 1401

      تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

      5 مرداد 1401

      Article: The world after coronavirus-مقاله جهان پس از ویروس کرونا.

      1 مرداد 1401

      تبیین و آسیب شناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران

    • کتاب و مجلات
      1. کتاب انگلیسی
      2. کتاب فارسی
      3. مجلات
      ویژه
      1 تیر 1397

      کتاب ارزشمند Introducing Public Administration

      اخیر
      30 مرداد 1401

      چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

      22 تیر 1401

      فراخوان ارسال مقاله فصلنامه مطالعات مدیریت خدمات عمومی 

      14 تیر 1401

      فراخوان شماره تابستان فصلنامه حکمرانی و توسعه

    • مراکز علمی
      • اساتید و بزرگان
      • کنفرانس ها و نشست های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • دانشکده ودانشگاه های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • انجمن های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • سایت های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
    • پادکست، فیلم و سخنرانی
      • پادکست ایپونا
      • سخنرانی های خط مشی گذاری و سیاستگذاری
      • فیلم (کلیپ) های سیاستی
    دیده بان سیاستگذاری ایران IPWNA
    شما در:خانه»گزارش های موضوعی خط مشی گذاری و سیاستگذاری»بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌»ریشه‌های بحران مالی در صندوق‌های بازنشستگی
    349068

    ریشه‌های بحران مالی در صندوق‌های بازنشستگی

    0
    توسط امیرحسام بهروز بر 5 مهر 1396 بحران: صندوق‌های بازنشستگی عمومی‌

    ریشه‌های بحران مالی در صندوق‌های بازنشستگی

     

    به گفته وزیرکار، ارزش کل صندوق‌های بازنشستگی زیر مجموعه این وزارتخانه 110هزار میلیارد تومان است. ربیعی عملکرد ‌این صندوق‌ها را بسیار مطلوب توصیف کرد. پیش‌تر برخی مقامات اقتصادی و کارشناسان از خطر ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی سخن گفته بودند، اکنون پرسش این است که حق با کیست؟

    به گزارش همشهری، خبرهای غیررسمی نشان می‌دهد همزمان با آغاز به‌کار دولت حسن روحانی یک تیم مدیریت بحران برای حل مشکلات صندوق‌های بازنشستگی شکل گرفت، زیرا آمارها نشان می‌داد 18صندوق بازنشستگی فعال در اقتصاد ایران به سختی قادر به پرداخت مطالبات بازنشستگان هستند. برآوردهای اولیه حاکی از آن بود که بخش زیادی از منابع مالی صندوق‌های بازنشستگی در طول سالیان گذشته صرف سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی شده بود که نفع اقتصادی چندانی برای آنها نداشت.

    • 110هزار میلیارد تومان در بحران

    از مجموع 18صندوق فعال بازنشستگی در کشور 4صندوق تحت نظردولت اداره می‌شوند و بقیه این صندوق‌ها زیرنظر نهادهای عمومی یا شبه دولتی دیگر مانند وزارت نفت و نیروهای مسلح، بانک‌ها، شهرداری‌ها و نظایر آنها اداره می‌شوند.در این میان 4صندوق به نام‌های بازنشستگی کشوری، تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی فولاد و صندوق تأمین اجتماعی عشایر و روستاییان زیر‌مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعال هستند.

    دیروز وزیر کار ارزش دارایی این صندوق‌ها را 110هزار میلیارد تومان اعلام کرد. ربیعی گفت:40میلیون نفر عضو صندوق تأمین اجتماعی هستند. او ضمن دفاع از عملکرد مالی این صندوق‌ها در حوزه بازار سرمایه اعتراف کرد: دولت‌های مختلف در زمان رد دیون خود به صندوق‌ها، حق انتخاب را از آنها گرفته و شرکت‌های نامناسبی را با قیمت‌های نامناسب به صندوق‌ها واگذار کرده‌اند.
    اشاره ربیعی احتمالا به این نکته بود که دولت‌ها در طول سال‌های اخیر دستشان را در جیب صندوق‌ها کرده و آنها را با یک بحران مالی جدی روبه‌رو ساخته‌اند.

    البته وزیر کار به‌صورت مستقیم به این بحران مالی اشاره‌ای نکرد اما از یک سو دقت در جزئیات سخنان او و از سوی دیگر بررسی گفته‌های معاون او، همچنین اظهارنظر چند روز پیش رئیس‌کل بیمه مرکزی پرده از راز بحران پیش روی صندوق‌های بازنشستگی برمی‌دارد. این در حالی است که سالانه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از ردیف بودجه‌های دولتی برای جبران پرداخت مستمری بازنشستگان تخصیص می‌یابد.

    • خطر ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی

    هفته پیش عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بیمه مرکزی با اشاره به مشکلاتی که در اداره صندوق‌های بازنشستگی در ایران وجود دارد، گفت: من بیش از اینکه نگران رشد بیمه‌های عمر باشم نگران رشد بدون نظارت و بی‌برنامه صندوق‌های بازنشستگی هستم. او تأکید کرد: احتمال ورشکستگی صندوق‌ها قریب‌الوقوع است و این معضل مهم و بلندمدت صندوق‌های بازنشستگی است.

    هرچند وزیر کار اشاره مستقیمی به این موضوع نکرد، اما در عین حال به‌صورت تلویحی به این اعلام نظر پاسخ داد و تأکید کرد: در سال ۸۴ بیش از یک میلیون نفر مستمری‌بگیر تحت پوشش تأمین اجتماعی در کشور وجود داشت که این میزان در سال ۹۲ به 3میلیون نفر رسید.

    همچنین متأسفانه برخی قوانین بار مالی زیادی را متوجه صندوق‌ها کردند به‌طوری که بدهی ۴ هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق‌ها امروز به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. او افزود: با محاسبه نرخ سود سالانه و تعهدات بیمه‌ای میزان بدهی دولت به صندوق‌ها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

    • مدیریت سیاسی در صندوق‌های بازنشستگی

    برخلاف صحبت‌های علی ربیعی، وزیر کار که تلویحا وجود چالش در صندوق‌های بازنشستگی را رد کرده، حجت‌الله میرزایی، معاون وزیر کار از وجود یک چالش جدی در صندوق‌های بازنشستگی به‌دلیل مصوبات غیرکارشناسی و سیاسی خبر داد و تأکید کرد: مهم‌ترین مشکل صندوق‌های بازنشستگی اعمال یکسری مصوبات غیرکارشناسی است که به افزایش هزینه‌های مالی و تعهدات صندوق‌ها منجر شده است.

    حجت‌الله میرزایی در پاسخ به این پرسش که آیا در شیوه مدیریت صندوق‌های بازنشستگی در آینده برای کاهش نفوذ دولت در مدیریت آنها تغییراتی ایجاد خواهد شد یا خیر؟ گفت: دولت نمی‌تواند از اعمال مدیریت و نظارت جدی بر صندوق تأمین اجتماعی دست بردارد چون در آینده هر مشکلی در وضعیت آنها متوجه دولت خواهد شد.

    • سرمایه‌گذاری‌های سیاسی

    بررسی ارقام سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صندوق‌های بازنشستگی نشان می‌دهد، این صندوق‌ها عموما در صنایعی مانند فولاد، حمل‌ونقل هوایی، دریایی، زمینی، مخابرات، پتروشیمی، پالایشگاه، لاستیک‌سازی‌، صنایع غذایی و حمل‌ونقل انرژی خارجی حضور دارند.

    این موضوع نشان می‌دهد به غیراز صنایع، صندوق‌های سرمایه‌گذاری اولا عمدتا از یک رویه تحمیلی در بخش سرمایه‌گذاری‌هایشان پیروی کرده‌اند که همانطور که معاون وزیر کار گفت کاملا سیاسی بوده است و دوم اینکه عموما نتوانسته‌اند در این صنایع بازده مناسبی به‌دست بیاورند و منافع 40میلیون نفر از ذینفعان‌شان را حفاظت کنند.

    • حجم دارایی‌ها و طلب‌های صندوق‌ها

    در حوزه آمار دارایی‌ها و بدهی‌های صندوق‌ها آمار متفاوتی در دست است. طبق آماری که علی ربیعی ارائه داده درحالی‌که ارزش 4صندوق بازنشستگی دولتی 110هزار میلیارد تومان است حجم بدهی دولت به 4صندوق‌ زیر‌مجموعه وزارت کار از 120هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. حجت‌الله میرزایی، معاون ربیعی در آماری تکمیلی می‌گوید: ارزش کل دارایی‌های همه صندوق‌های بازنشستگی در کشور به 250هزار میلیارد تومان رسیده که 165هزار میلیارد تومان آن، طلب صندوق‌ها از دولت است.

    • 40سال تصمیم‌ها به صندوق‌های بازنشستگی تحمیل شد

    محمود اسلامیان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری هم با انتقاد از تصمیمات اتخاذ شده برای صندوق‌های بازنشستگی طی ۴ دهه اخیر گفت: متأسفانه این تصمیمات و برخی از این قوانین بار مالی زیادی را به صندوق‌های بازنشستگی تحمیل کرده است.وی افزود: براساس بررسی‌های انجام شده ۲۸ تصمیم برای صندوق‌ها در ۴۰ سال گذشته اتخاذ شده که بار مالی زیادی را به آنها تحمیل کرده است.اسلامیان درباره میزان بار مالی تحمیل شده گفت: بررسی‌هایی درباره «حجم بار مالی تحمیل شده» در حال انجام است که تا 2ماه آینده نهایی و اعلام می‌شود.

     

    نمودار

    Share. فیس بوک توییتر پینترست لینکدین تامبلر ایمیل
    مقاله قبلیصندوق‌های بازنشستگی را به مالکین اصلی آنها بازگردانیم !
    مقاله بعدی طرح : کارآمدسازی و ارتقای مدیریت صندوق‌های بازنشستگی
    امیرحسام بهروز
    • سایت اینترنتی

    دکتری مدیریت دولتی- خط مشی گذاری و سیاستگذاری دانشگاه تهران، مشاور حوزه سیاستگذاری علم و فناوری، بودجه ریزی ، تامین فالی فناوی و نوآوری

    پست های مرتبط

    گزارش راهبردی مدیریت واقتصاد-چالش های نظام تامین اجتماعی درایران

    بحران «صندوق های بازنشستگى» از آنچه تصور می شود جدی تر است

    بررسی وضعیت سازمان تأمین اجتماعی و ضرورت اصلاحات بنیادی در آن

    ثبت پاسخ لغو عملیات پاسخ دهی

    دیده بان خط مشی ایران

    پایگاه خبری دیده بان خط مشی (سیاستگذاری) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت 22075975 درستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    اپلیکیشن دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    پادکست ایپونا

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    افتخارات

    دیده بان خط مشی ایران

    رسانه خط مشی گذاری ایرانی :
    برگزیده يازدهمين كنگره پيشگامان پيشرفت جمهوري اسلامي ايران

    دیده بان خط مشی ایران

    کاندیدای مقام برترين وبسايت ايراني (بخش انقلاب)
    دهمین جشنواره وب و موبایل ایران

    نهادهای خط مشی گذاری و حکمرانی

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

    • آخرین نوشته ها
    • محبوب ترین
    9 بهمن 1401

    تحلیلی بر مشکلات استانداردسازی در حوزه مصالح ساختمانی منطبق بر قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

    8 بهمن 1401

    طراحی سیستم ارزیابی عملکرد شرکت های دولتی از حیث مسئولیت اجتماعی

    27 دی 1401

    وزارت بحران؟!

    30 مرداد 1401

    چاپ کتاب «حکمرانی؛ رهیافتها و فناوری‌ها» در انتشارات دانشگاه تهران

    12 مرداد 1401

    «آینده‌نگری برای سازمان های بخش عمومی»

    5 اسفند 1396

    مدل‌های خط‌مشی گذاری و تحلیل خط‌مشی در بخش عمومی20-مدل بحرانی،مدل اجتماعی

    26 مهر 1396

    قانون لینکلن؛ تشویق گزارش‌دهندگان فساد در آمریکا

    2 آبان 1396

    او، لُخت است

    18 آبان 1396

    سرفصل های گرایش جدید کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی

    28 آبان 1396

    همه هزینه ها برای توسعه فرهنگی : خداحافط کلوپ

    رسانه دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    RSS داده نما
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۲/۰۱/۰۵)
    • ویژگی‌های هشت گانه فاز دوم طرح نوسازی و تثبیت پالایشگاه آبادان
    • رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۱/۱۲/۲۶)
    • اکران نوروزی سینماهای کشور
    • مشخصات جت پیشرفته آموزشی یاسین
    مراجع و وبسایت های مرتبط

    کانال دیده بان خط مشی ایران

    الگو

    دیده بان خط مشی ایران

     اندیشکده حکمرانی شریف

     جامعه اندیشکده ها

     مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

     ژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

     مرکز پژوهشی آرا

     پژوهشکده مطالعات فناوری

     پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

     مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌ نگری

     مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

     شبکه کانون‌های تفکر ایران

    دیده بان سیاستگذاری ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    دیده بان خط مشی ایران

    صلاحیت ها و مجوزهای قانونی

    logo-samandehi

    • صفحه اصلی
    • درباره ما
    • ارتباط با ما
    • کانال تلگرام
    • اینستاگرام
    • آپارات
    • پادکست ایپونا
    • ورود
    • ثبت نام
    • ناحیه کاربری

    ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی كشور میدانیم، توجه داشته باشیم كه مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست. دستور كار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال كردن الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است
    رهبر معظم انقلاب

    رسانه خط مشی گذاری

    دیده بان سیاستگذاری (خط مشی) ایران دارای مجوز شماره ۸۲۵۳۰ از از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
    رسانه خط مشی گذاری ایرانی دارای شماره ثبت 22075975 از ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    هدف ما نشر، گسترش ونهادینه سازی مفاهیم و دستاوردهای خط مشی گذاری دولتی و سیاستگذاری عمومی به سوی ایران اسلامی پیشرفته می باشد.

    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.
    آرمان ما : توسعه و پیشرفت اسلامی ایرانی. کپی رایت 2014-2020, کلیه حقوق برای رسانه دیده بان سیاستگذاری (خط مشی گذاری) ایرانی © محفوظ است.

    عبارت مورد نظر خود را در بالا نوشته و کلید Enter برای جست و جو بزنید و یا کلید Esc را برای لغو بزنید.